määrittelyä opetusviranomaisilta toimiakseen.
Tieto- ja viestintätekniikan käyttöönotto asteittain
ylioppilaskirjoituksissa sisältyy nykyiseen hallitusohjelmaan.
Ylioppilastutkinnon sähköistämistä valmistelleen työryhmän esiselvitys
valmistunee vuoden loppuun mennessä.
Tällä haavaa näyttää siltä, että ensimmäiset tieto- ja
viestintätekniikkaa hyödyntävät ylioppilaskokeet tulevat yo-tutkintoon keväällä
2016. Asia koskee siten jo syksyllä 2013 lukio-opintonsa aloittavia ykkösiä.
Koko tutkinto on tarkoitus suorittaa sähköisesti keväällä 2019.
Ylioppilastutkintolautakunta ei ole tehnyt sähköisestä
tutkinnosta vielä päätöstä. YTL:n uusi pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä on kuitenkin antanut ymmärtää, että liikkeelle
lähdetään keväällä 2016 kahdella tai kolmella oppiaineella. Kouvolan Pro Rexissä kuulin, että ensimmäisenä
järjestetään saksan kielen ja yhteiskuntaopin sähköinen yo-koe.
Tutkinnon sähköistämiseen liittyvät haasteet ovat suuret,
kuten asiaan perehtyneet tietävät. Ensimmäisenä tulee mieleen oppilaitosten
eriarvoisuus tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisessä. Päättötutkinnon pitäisi
olla kaikille sama ja yhdenvertainen. Oppilaitosten tvt-välineistössä sekä opettajien
ja opiskelijoiden osaamisen tasossa on huomattavia eroja.
Kauhavan lukiossa tilanne on tiedostettu. Tänä lukuvuonna
kaikki lukion ykköset suorittavat atk:n uuden peruskurssin, jossa annetaan
perusvalmiudet mm. tiedonhakuun, tärkeimpiin työvälineohjelmiin,
verkko-opiskeluun ja taulutietokoneisiin. Valmiuksiamme lisää mahdollisuus olla
mukana kuuden lukion Mobiluck-hankkeessa, jossa
mobiiliopetusta hyödynnetään lukiolaisen arjessa ja opiskelussa. Tehtäväkenttää
kuitenkin riittää. Opettajillemme olemme suunnittelemassa kolmen vuoden
koulutusjaksoa tieto- ja viestintätekniikan parissa.
Maailman ja välineistön nopeasta muutoksesta kertoo se, että
parhaillaan päivitettävänä olevasta opetussuunnitelman tietostrategiaosuudesta
kelpaa meille enää vain visio. Kaiken muun saa kirjoittaa kokonaan uudelleen.
Seitsemässä vuodessa tvt-strategiamme on auttamatta vanhentunut!
Ylioppilastutkinnon sähköistämiseen liittyy muitakin pulmia.
Miten järjestetään monet tietoturvaan liittyvät ongelmat? Rakennetaanko tutkintoa
varten oma sähköinen suljettu ympäristö? Tallennetaanko yo-vastaukset
muistitikulle vai pilvipalveluihin? Kuinka varaudutaan tietokoneen
toimintahäiriöihin ja käyttäjien opastukseen? Miten yo-tehtävät muuttuvat?
Kuinka arvioidaan kokelaiden suorituksia?
Lukiot kaipaavat opetusviranomaisilta pikapuoliin selkeitä
linjauksia yo-tutkinnon sähköisestä kehittämistä ja siitä, millaisessa
toiminta- ja laiteympäristössä tutkinto aikanaan suoritetaan. Ongelmaksi voivat
koitua myös lukiokoulutukseen vuodesta 2014 kohdistuvat mittavat säästöt. Miten
kouluilla ja koulutuksen järjestäjillä on varaa laitehankintoihin, jos saman
aikaan lukioita lakkautetaan ja valtionavuista säästetään?
Odotan ainakin osaan kysymyksistä selkeitä vastauksia
tammikuussa 2013 järjestettävissä Suomen Rehtoreiden ja
Ylioppilastutkintolautakunnan koulutuksissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti